BMW Z8

Zoek naar BMW Z8 kentekens:

Over de BMW Z8

BMW Logo

BMW Z8

De BMW Z8 (E52) is een tweedeurs roadster, geproduceerd door het Duitse automerk BMW en ontworpen door Henrik Fisker. De superauto is het productiemodel van de BMW Z07, die in 1997 als conceptcar uit kwam. De Z8 werd geïntroduceerd op de 1999 Frankfurt Motor Show en werd vanaf april 2000 tot juli 2003 verkocht. De ontwerpers van de Z07, die de wagen op de 1997 Tokyo Motor Show voorstelden, waren geïnspireerd door de BMW 507, een populaire maar zeldzame sportwagen uit de jaren vijftig. Omdat de Z07 zeer goede commentaren kreeg, hebben ze bij BMW besloten om de wagen bijna ongewijzigd, maar met een andere naam, te gaan produceren.

Specificaties

De BMW Z8 kwam alleen uit met een 4.9L V8 benzinemotor die 400 pk (294 kW) levert, samen met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor werd door BMW Motorsport gebouwd en zat ook in de E39 M5. Hij accelereert van stilstand naar 100 km/u in 4,7 seconden. Hij heeft een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u, maar ongelimiteerd zou hij 300 km/u kunnen rijden. Remmen van 100 km/u tot 0 km/u doet hij in 2,5 seconden. De Z8 weegt leeg 1590 kg. Hij is 4,40 m lang, 1,83 m breed en 1,32 m hoog.

Exterieur

De BMW Z8 heeft duidelijke overeenkomsten met de BMW 507. Beiden hebben ze een lange motorkap met ronde xenon-koplampen, twee lange, smalle nieropeningen, een luchtinlaat in de zijkant achter de voorwielen, een strakke cockpit en een korte achterzijde. Voor de carrosserie gebruikten de ingenieurs een nieuwe techniek : een aluminium spaceframe met structuurbeplating. De bumpers zijn van polyurethaan. Hij heeft 18 inch velgen met daarrond runflatbanden. Achteraan zijn er twee smalle achterlichten, een diffuser en twee uitlaatpijpen van gepolijst edelstaal aanwezig.

BMW introduceerde ook enkele nieuwigheden op de Z8, waaronder de nieuwe neon-lichttechnologie. Dit werd toegepast op de richtingaanwijzers, de achterlichten en de remlichten. Een groot voordeel van neonlampen is ten eerste de snellere reactietijd en ten tweede de langere levensduur.

Bij de standaarduitrusting van de Z8 zit ook een hardtop met verwarmde achterruit die dezelfde kleur heeft als de carrosserie.

Interieur

De cockpit van de Z8 bestaat hoofdzakelijk uit aluminium en leder. Opmerkelijk is dat delen van het dashboard, de middenconsole en zelfs de rollover bars bedekt zijn met leder.

In het interieur vindt men ook gemoderniseerde elementen van de oudere sportwagens. Hij heeft onder andere een duwknop om te starten, met daarboven de ontbrandingsknop. De snelheidsmeter, kilometerteller en toerenteller bevinden zich in het midden van het dashboard. Het retro-stuurwiel heeft drie spaken die elk uit vier metalen staven bestaan.


Lees meer over BMW

BMW Z8 kentekens