Volvo 360 kenteken check
Volvo 360 kenteken opzoeken? Wij hebben 26 voertuigen in onze databank.
Check je Volvo 360 :
Vul hieronder het kenteken in dat je wilt opzoeken en klik op de oranje knop.
Blader door Volvo 360 kentekens
Over de Volvo 360
De Volvo 300-serie was een compacte middenklasser van de Zweedse autofabrikant Volvo. Deze auto was in het begin van de jaren zeventig ontworpen door de Nederlandse autofabrikant DAF. In 1975 werd de personenautodivisie van dit bedrijf echter overgenomen door Volvo. Volvo bracht het concept, oorspronkelijk bedoeld als DAF 77 of 88, in 1976 op de markt als Volvo 343. Het concept werd echter eerst aangepast aan de normen die Volvo stelde. De 343 werd gebouwd in het Limburgse Born, waar DAF sinds 1967 een autofabriek had.
In augustus 1982 kreeg de 343/345 een nieuw interieur. Met deze verandering werd ook de benaming omgedoopt in 340 en 360. De 360 was de 2.0 liter-variant van de 340. Van de 360 verscheen bij introductie direct een speciaal model op de markt. Dit model had de benaming 360 GLT. Het was een zeer luxe auto.
In 1983 werd een sedan gepresenteerd op basis van de 340/360. De meest luxe uitvoering van de sedan was de 360 GLE. Verder verdween het kleine voorraampje van de 340/360 en werd er een sterkere 1.4 litermotor leverbaar op de 340.
In 1984 werden de actiemodellen 340 DL Special en 340 GL Special leverbaar. Verder kon de 340 sinds 1984 ook uitgerust worden met een 1.6 liter dieselmotor, afkomstig van Renault. In 1985 verscheen er voorts nog een 360 GLS Special.
Eind 1985 (modeljaar 1986) onderging de 340/360-serie een facelift. Zo kreeg de auto nieuwe bumpers, nieuwe lichtmetalen / stalen velgen en nieuwe achterlichtunits. In het benzine-gamma werd de grote kloof tussen de tamme 1.4 liter motor en de robuuste 2.0 liter motor opgevuld door de 1.7 liter (82 pk) van Renault, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak. Ook werd de 340/360 leverbaar in nieuwe kleuren.
In 1986 verscheen een nieuw actiemodel van de 340, de 340 Winner Special, met standaard accessoires als een aansteker, kwartsklokje en striping rondom.
In 1987 werd de 360 GLE (sedan) vervangen door de luxe 360 GLT die daarmee vanaf dat moment zowel leverbaar was als 4-deurs sedan als 5-deurs hatchback. Verder verschenen drie nieuwe actiemodellen, te weten de 340 Blackline, 340 Blueline en de 340 Redline.
In 1988 rolde de miljoenste Volvo 300 van de band. Het miljoenste exemplaar werd feestelijk versierd en staat thans in het DAF museum in Eindhoven. In het kader van de miljoenste Volvo 300 werd er een speciaal actiemodel op de markt gebracht. Dit actiemodel droeg de naam 340/360 Millionaire. Het waren luxe modellen die voorzien waren van een exclusief nummer. Voor de Engelse markt kwam de 340 GLE uit. Het was een 1.7-uitvoering die net zo luxe was als de 2.0 liter 360. Laatstgenoemde motorisering is in Nederland alleen leverbaar geweest als DL en GL.
Introductie van de Volvo 440 en later 460 maakt het bestaansrecht van de duurdere 300-modellen overbodig. Het jaar 1989 was dan ook het laatste jaar voor de 360. Ook de 340/360-sedan verdween van het toneel.De 340-modellen werden teruggebracht tot de 340 Special, 340 GL en 340 GL Special.
In 1991 viel uiteindelijk het doek voor de 340. De laatst geproduceerde 340 was een witte vijfdeurs. In 1992 werden de laatste 340's op kenteken gezet. Het betrof voornamelijk CVT-uitvoeringen. Aan het einde van de productie waren er 1,14 miljoen van geproduceerd. De meeste exemplaren werden verkocht in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen.
Vanaf 1988 werd de 300-serie opgevolgd door de eveneens in Nederland ontworpen 400-serie. In 1991 viel uiteindelijk het doek voor de 300-serie. De laatste exemplaren verlieten in 1992 de showrooms van de Volvo-dealers.