Toyota MR 2 kenteken check
Kenteken gegevens van Toyota MR 2. 19 voertuigen in onze DB.
Check je Toyota MR 2 :
Vul hieronder het kenteken in dat je wilt opzoeken en klik op de oranje knop.
Blader door Toyota MR 2 kentekens
Over de Toyota MR 2
De Toyota MR2 is een twee-persoons, motor in het midden liggend, achterwiel aangedreven sportwagen ontwikkeld door Toyota in drie verschillende ontwerp-series van 1984 tot de productie in Japan stopt in juli 2007. De laatste versie werd in Japan Toyota MR-S genoemd, in de Verenigde Staten Toyota MR2 Spyder, en in Europa Toyota MR2 Roadster. In het Frans klinkt de naam MR2 als est merdeux. Vanwege de associatie met het woord "merde" (vertaald: stront) werd de auto daar enkel verkocht onder de naam MR. In het Engels wordt de MR2 vaak "Mister Two" genoemd.
Het is een publiekelijke misvatting dat de MR2 door Lotus werd ontwikkeld en door Toyota werd gebouwd en verkocht. In werkelijkheid werd het Lotus M90-project (ook bekend als X100) geschrapt nadat er een prototype (het enige van dit project) werd gebouwd en nadien werd Lotus ook nog eens uitgekocht door General Motors waardoor er ook een einde kwam aan de samenwerking met Toyota (tot Lotus besliste een Toyota 2ZZ-Ge motor te gaan gebruiken voor zijn tweede generatie Elise). De MR2 was ontwikkeld door Toyota waarbij Lotus-ingenieur Roger Becker betrokken werd voor de ophanging en wegligging. Door zijn midden/achter motor en kleine afmetingen, wordt de MR2 vaak vergeleken met meer exotische Sportwagens.Het leven van de MR2 begon in 1976 toen Toyota een ontwerpproject startte met als doel de productie van een wagen die leuk was om mee te rijden, maar toch een degelijk brandstofverbruik had. Aanvankelijk was het doel van het project geen sportwagen. Het echte ontwerpwerk begon in 1979 toen Akio Yoshida van de testafdeling van Toyota begon met de evaluatie van verschillende alternatieven voor de plaatsing van de motor en aandrijvindsmethodes. Er werd uiteindelijk beslist om de motor dwars in het midden van de wagen te plaatsen. Het resultaat was het eerste prototype in 1981, genaamd de SA-X. Van dit basis-ontwerp begon de wagen te evoluëren naar een echte sportwagen, en verdere prototypes werden intensief getest in Japan en in Californië. Een groot deel van het testen werd gedaan op echte race-circuits zoals Willow Springs, waar ex-Formule 1-rijder Dan Gurney de wagen testte.
Toyota maakte zijn SV-3 concept-wagen openbaar in d e herfst van 1983 op de Tokyo Motor Show, en verkreeg veel publiciteit van zowel de pers als het publiek. De wagen, gepland om gelanceerd te worden in de lente van 1984 op de Japanse markt onder de naam MR2 (initieel staand voor het Engelse "Midship Runabout, 2-seater" maar later werd dit "Mid-engine, Rear-wheel drive, 2-seater" (Nederlands: Midden-motor, Achterwiel aangedreven, 2-zitter), werd de eerste in massa geproduceerde wagen met middenmotor afkomstig van een Japanse fabrikant.