Renault 21 kenteken check

Kenteken gegevens van Renault 21. 3 voertuigen in onze DB.

Check je Renault 21 :

Vul hieronder het kenteken in dat je wilt opzoeken en klik op de oranje knop.

Blader door Renault 21 kentekens

Over de Renault 21

De Renault 21 is een middenklasser van de Franse autobouwer Renault gebouwd van 1986 t/m 1994. De auto is ook verkocht Noord-Amerika door American Motors (AMC) dealers als de Renault Medallion en als Eagle Medallion.

De Renault 21 werd gepresenteerd vroeg in 1986 als de opvolger van de succesvolle Renault 18 en opgevolgd in 1994 door de compleet nieuwe Renault Laguna. De Renault 21 is geleverd in drie carrosserievarianten: Een sedan, een zeer ruime station (21 Nevada) en vanaf 1989 een hatchback.

Alles rondom deze auto lijkt in het teken te staan van comfort. Zelfs de basis-uitvoeringen zijn uitgerust met zeer luxe zachte stoelen en de vering/demping is duidelijk afgesteld voor een comfortabel weggedrag.

Zeer ongebruikelijk was het dat de Renault 21 werd geleverd met motoren die op verschillende manieren gemonteerd werden. De 1.7 Liter versie werd in de breedte gemonteerd terwijl de andere motorvarianten in de lengte werden gemonteerd. Deze verschillende manieren van montage hadden als gevolg dat de wielbasis ook verschillend werd. Doordat de viercilinder motoren die geleverd werden in de Renault 21 relatief compact waren was het geen probleem om de motoren in de verschillende configuraties te monteren zonder het passagier compartiment te beperken in haar ruimte. Echter zorgde de verschillende manieren van montage voor redelijk wat extra werk voor zowel de fabrieken als de dealers. De hogere kosten die dit met zich mee bracht beperkte de winstgevendheid van de Renault 21.In 1986, toen de Renault 21 sedan gepresenteerd werd, had de auto had een bijzonder ontwerp. Totaal anders dan de concurrerende auto's uit die tijd zoals de Ford Sierra en de Honda Accord. Het ontwerp kenmerkt zich door strakke en hoekige lijnen. Een opvallend detail was het asymmetrisch geplaatste logo op de grill.

De auto kreeg een ingrijpende vernieuwing in 1989(Phase II), zowel technisch als qua uiterlijk. Zo kreeg de auto o.a. een nieuwe voorkant, bumpers, dashboard en achterlichten. Het nieuwe vloeiender uiterlijk was gelijkend aan de ook toen recent vernieuwde Renault 25. Belangrijk was ook de introductie van een hatchback carrosserievariant, welke overigens zeer gauw populairder werd dan de Sedan in verschillende landen).

Het topmodel was de vanaf 1988 leverbare 21 Turbo met een krachtige 2.0L Turbomotor. Van de 21 turbo werd later ook een versie met vierwielaandrijving leverbaar welke "Quadra" genoemd werd. De turbo-versies zijn o.a. herkenbaar aan de afwijkende koplampen.

De productie van de Renault 21 Sedan en Hatchback benzine-modellen werd voor Europa begin 1994 gestaakt vanwege de introductie van de volledige nieuwe Renault Laguna. De diesels en de Station (Nevada) bleven nog even op de markt totdat er van de Renault Laguna een vervanger werd geïntroduceerd. Eind 1994 werd een diesel voor de Renault Laguna geïntroduceerd. Eind 1995 kwam pas de Bréak uitvoering. Deze laatste stationversies van de "21 Nevada" droegen enkel de naam "Nevada". Ze zijn herkenbaar aan de zwarte handgrepenDe productie van de Renault 21 werd in Argentinië voortgezet een aantal jaar nadat de productie in Europa gestaakt werd. De 21 werd geproduceerd in de Renault fabriek in Santa Isabel.

Alle drie de carrosserie-varianten werden in Argentinië gebouwd. Zowel benzine als diesel motoren. De enige benzinemotor was de 2.2 liter 8 klepper, in het begin met carburateur en later met injectie. De enige Diesel motor geleverd was de 2.2 Diesel.

De 21 werd in begin jaren '90 in Turkije geproduceerd onder de naam Optima(basis model), Manager(later Manager 2000 met 2 Liter motor), en Concorde(topmodel).

De Renault 21 werd ook verkocht in Noord-Amerika voor een korte periode als "Medallion", met de 2.2 liter motor als de enige krachtbron. De auto was slechts voor een paar maanden in 1987 te koop voordat Renault haar aandeel in Americal Motors (AMC) verkocht aan Chrysler. De AMC dealers vielen nu onder de nieuw opgerichte Jeep-Eagle divisie van Chrysler, and continueerde de verkoop van de auto onder de naam Eagle Medallion tot 1989.

De Renault 21 Phase II werd verkocht als Renault Etoile in Colombia tussen 1990 en 1995.

Filmpjes

Nog geen reviews voor de Renault 21 kenteken check. Gemiddeld hebben voertuigen uit dit segment 9 reviews met een gemiddelde score van 3 van 5 sterren.

Andere modellen van Renault