Audi 80 kenteken check
Kentekeninfo: Audi 80. Meer dan 26 kentekens bij ons bekend.
Check je Audi 80 :
Vul hieronder het kenteken in dat je wilt opzoeken en klik op de oranje knop.
Blader door Audi 80 kentekens
Over de Audi 80
De Audi 80 is een middenklasseauto die tot 1996 geproduceerd is door de Duitse autofabrikant Audi. De 80 was verkrijgbaar in twee modellen, een sedan en een stationwagen (Avant). Tevens waren er op basis van de 80 nog een coupé en een cabriolet verkrijgbaar. De Audi 90 is een luxueuzere en krachtigere uitvoering van de Audi 80 sedan.In 1972 introduceerde Audi de 80, een conventionele twee- of vierdeurs voorwielaangedreven auto met een watergekoelde motor in de lengterichting voorin geplaatst. De vierkante carrosserie met dunne raamstijlen had een groot glasoppervlak en bood veel ruimte voor passagiers. Een jaar later werd het platform van de 80 gebruikt als basis voor het nieuwe topmodel van Volkswagen, de Passat. Voor diverse markten, waaronder Amerika, werd de eerste 80 verkocht onder de naam Fox. Voor sommige markten was een stationcar-versie beschikbaar, de Audi 80 Variant. De 80 werd eind 1976 voor modeljaar 1977 gefacelift. De richtingaanwijzers verhuisden van de voorbumper naar de hoeken van de - nu rechthoekige - koplampen, de achterkant werd licht aangepast en het interieur onderging wat kleine wijzigingen. De interne fabriekscode voor dit model was 'typ 80', na de facelift 'typ 82'.De tweede generatie 80 kwam in modeljaar 1979 (eind 1978). Deze auto was een maat groter dan de eerste generatie, de basismotor veranderde van een 1.3 in een 1.6 om de prestaties gelijk te houden. De tweede generatie 80 is herkenbaar aan zijn kunststof bumpers, de eerste generatie had chromen bumpers. Voor modeljaar 1981 werd op basis van de 80 een sportief gelijnde tweedeurs coupé geïntroduceerd, de Coupé GT. Deze auto was tot de B-stijl gelijk aan de tweedeurs 80 maar voorzien van een tweeliter vijfcilindermotor. Vanwege de grotere torsiestijfheid werd de coupé niet geleverd als driedeurs. Later kwamen er ook viercilinderuitvoeringen van de coupé en de vierwielaangedreven quattro met 200 pk turbomotor. De 80 sedan werd in Amerika en Canada geleverd als 4000, de coupé heette daar ook simpelweg 'Coupé'. Ook de 80 werd in 1983 leverbaar met quattro-aandrijving en vijfcilindermotor. Ook de tweede generatie 80 had een Volkswagen Passat-evenknie.In 1986 introduceerde Audi de derde generatie 80 met interne fabriekscode typ89. Net zoals de Audi 100 die enkele jaren ervoor was geïntroduceerd had ook de typ89 een zeer lage CW-waarde van maar liefst 0,29. Het totale frontoppervlak van de typ89 was maar 1,91 vierkante meter. Een van die manieren om de luchtweerstand laag te houden was de vrij vlakke voorruit, iets wat halverwege de jaren 80 nog uniek was in deze klasse.
Vanaf de introductie van de B3 werd deze auto ook in Amerika verkocht als Audi 80 en 90. De techniek kwam voort uit de eerdere generatie B2. Zo lag de motor weer in lengterichting en dreef hij de voorwielen aan. Optioneel bij de zwaardere motoren was het Quattro-systeem ook leverbaar. De typ89 was leverbaar met drie verschillende versnellingsbakken, de 4-bak, de 5-bak en de 3-trapsautomaat.De typ89 was één van de eerste auto's die een volledig met zink gegalvaniseerde carrosserie had, waardoor roest volledig was uitgebannen - een belangrijk verkoopargument in een tijd waarin roest het leven van veel auto's voortijdig beëindigde. Audi gaf dan ook 10 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit (later zelfs 12 jaar garantie).Optioneel bood Audi ook een passief veiligheidssysteem aan, genaamd Procon-Ten. Een staalkabel was aan de motor bevestigd en liep door de auto richting de gordels en om het stuurhuis heen. Bij een frontale aanrijding werd het motorblok naar binnen gedrukt, trokken de gordels samen en trok het stuur zich van de bestuurder af.